08 marca 2008

Zaklínač (The Witcher)





Zaklínač alebo Vedmák bol v starobylých slovanských spoločnostiach slovanskou verziou šamana, operujúci s bylinkárskymi vedomosťami a magickými či prorockými schopnosťami.
Slovo vypadlo zo všeobecného povedomia a vrátili ho späť až knihy Andrzeja Sapkowského, najvýznamnejšieho poľského autora publikujúceho vo sfére fantasy, hoci ide o trochu iné ponímanie. Sapkowského zaklínači majú so slovanskými vidieckymi čarodejníkmi pramálo spoločného. Sú opisovaní ako „mutanti“ (pomocou mágie, mutagénov a ďalších jedov upravení ľudia), ktorí kombinujú primitívne magické schopnosti a k najvyššej možnej dokonalosti vycibrené bojové schopnosti spolu s magickými a posilňujúcimi odvarmi, čo im dodáva nadľudské schopnosti, ktoré využívajú na svoje hlavné konanie, boj s rôznymi magickými tvormi, ktoré sužujú ľudstvo.

Čakali sme dlho na jeho príchod, takmer večnosť. Ale napokon je tu, drsný a hrdý bojovník z kníh Andrzeja Sapkowskeho, Geralt z Rivie alias Zaklínač. Jeho príbeh je unikátny, tak ako samotná hlavná postava, ktorá sa vymyká predstavám klasického hrdinu. Tak je to aspoň v knihách, ale podarilo sa preniesť charizmu a jedinečnosť bielovlasého lovca príšer aj do hry?

Pompéznejší úvod do hry si ani nemožno predstaviť. Rozsiahle niekoľkominútové video graciózne predstavilo Geralta v konfrontácii s démonom. Kto by po tomto nebol nažhavený na hru ako panic na sex, nemôže byť skutočný hráč. Takže rýchlo voľba obtiažnosti a ovládania (myš alebo myš a klávesnica, ako sa používa v akčných hrách), aby ste čo najskôr vzali do rúk vzali zaklínačský meč a osud bielovlasého. Potom sa už ocitnete v Kaer Morhen, sídle zaklínačov, kde popri niekoľkých „démonobijcoch“ stretnete aj čitateľom kníh dôverne známu čarodejnicu Triss Ranuncul. Triss tu nie je náhodou, len vďaka nej totiž Geralt ešte žije, hoci si nepamätá ani toľko, čo storočný dedko.

Tušíte dobre, Geralt sa bude musieť naučiť všetko odznova a pátrať po stratených spomienkach, to je však len zlomok toho, čo bude treba vyriešiť. V opevnení sa náhle objavia banditi, ktorí sa snažia ukradnúť a zneužiť tajomstvá zaklínačov a hoci ich útok je viac-menej úspešne odrazený, po stope tajomného spolku Salamandra budete pátrať až do konca hry. Taktiež sa pokúsite zistiť, aký osud postretol strateného legendárneho zaklínača a zapletiete sa aj do sporov medzi ľuďmi a neľuďmi, čiže hlavne elfskými komandami, ktorí si hovoria Scoia´Tael, teda Veveričky.

To sú však len hlavné úlohy, ktoré sa budú prepletať a prelínať v piatich rozsiahlych kapitolách doplnených o úvod a
epilóg. Okrem toho je optimálne plniť aj nepovinné zadania, vďaka ktorým získate viac skúseností, peňazí a zaujímavých predmetov. Cesta k rozlúšteniu záhad nie je priama, práve naopak, veci sa poriadne komplikujú a neraz je neisté, kto je priateľ a kto nepriateľ. Postavy ako čarodejnica Triss, hravý bard Marigold, liečiteľka Shani, či svojský trpaslík Zoltan však stoja na vašej strane, hoci ani s nimi nie je vždy ľahké vychádzať.


Geralt je neskutočne relistický, má svoje dobré aj zlé vlastnosti. Dokonca sa môže spiť ako delo a spávať so ženami, hoci škoda, že intímne chvíle sú rafinovane prekryté kartou s erotickým motívom. Aj tak je to však unikát, nepoznám RPG, kde by som z môjho hrdinu mohol urobiť Casanovu, ktorý dostane do postele každú druhú ženu (dokonca dryádu), tak ako tu. Ale treba sa pozrieť pravde do očí, hra Zaklínač nie je dokonalá a bohužiaľ nedostatkov je pomerne dosť.

Rozporuplné súboje, väčšinu hráčov sklamú. Ďalšou neskutočne otravnou vecou je zdĺhavé nahrávanie. Často budete čakať na načítanie dát pri vstupe do inej lokality, alebo dokonca obyčajného domu. Ošomrete aj video sekvencie, ktoré sú síce kvalitné, ale pretože je ich priveľa a zobrazujú aj banality, hráča priam otravujú. Technických chýb je stále dosť, veľa aj po vydaní dvoch opravných patchov, čo vyšli hneď v prvých dňoch po vydaní titulu! Je evidentné, že sa Zaklínač, napriek odkladom, dostal na pulty obchodov nedokončený a potreboval by minimálne niekoľko mesiacov na vyladenie nedostatkov a dopracovanie. Tlaky distribútorov, ale aj hráčskej komunity však už boli zrejme neúnosné.

Napriek tomu je Zaklínač veľmi životaschopný a obstojí aj v konkurencii titulov Oblivion a Gothic III, ktoré mimochodom mali aj horšie technické závady. Zaklínač prekonáva svojich konkurentov originálnymi nápadmi, ktorými sa v hre naozaj nešetrí, hoci napríklad nový spôsob boja nedopadol ideálne. Aj inteligencia NPC je tu lepšia a tváre nápaditejšie ako v Elder Scrolls IV, kde všetci vyzerali, ako by ich jedna mater mala. Naopak Oblivion a Gothic III ponúkajú voľnosť pohybu, ktorú v Zaklínačovi nenájdete. V Oblivione zaujali aj lichôtky a vyhrážky, na mámenie informácií od ľudí, no Geralt to zas rieši pragmatickejšie a dotyčnú osobu radšej poriadne opije a tá vyzvoní, čo treba. Nebudem súdiť, ktorý titul je lepší, jedno je však isté, Zaklínač sa smelo môže postaviť po boku týchto kultových RPG.


Grafický engine Aurora v hre je skvelý a prostredie Zaklínača spracované úžasne, vrátane efektov, striedania dňa a noci a počasia. Len tiene hrdinu sa mi nezdali a nekorešpondovali s tieňmi okolia. Hru na stredných detailoch vcelku pohodlne spustíte aj na zostave, ktorá sa pohybuje už v rámci uvedeného minima a tak si azda každý vychutná interaktívny svet, ktorý je len krôčik od reality. Keď k tomu pridáme výborný český dabing a skvelú hudbu, dostaneme naozaj presvedčivý celok.



Sponzorom článku je herný bazár gameport.one

Žiadne komentáre: