07 marca 2008

Retro, alebo ako navždy zachovať staré hry

Problém so starými hrami je ten, že boli zvyčajne určené na hardvér, ktorý je starší ako 10 rokov. Či už sú to dávno nepoužívané médiá, na ktorých sa softvér nachádzal, alebo samotné počítače, pre ktoré bol určený – desať- a viacročný časový odstup zvyčajne nenávratne odsudzuje hru na zabudnutie. Tento problém neznásobuje len vyhadzovanie starých „nepotrebných“ kusov hardvéru; hardvér sa vekom opotrebúva, koroduje, zapadá prachom a vďaka využívaniu nových technológií sa stáva nekompatibilným. Herný bazár problém sa navyše každým dňom, každou novou technológiou stáva čoraz horším. Hry okrem toho patria medzi digitálne diela a ich digitálna podstata je aj ich inherentnou slabosťou - digitálne uložené na médiách sú dáta často oveľa zraniteľnejšie časom ako napríklad materiály uložené na papieri v archíve.

Entuziastickí počítačoví pamätníci sa však po mnohých rokoch od využívania prvých počítačov Atari alebo Commodore 64 stávajú čoraz početnejšou skupinou. Tí nielenže prikladajú ruku k dielu vo forme emulátorov a archivovaných súborov s informáciami o dátach na originálnych diskoch („image“ súboroch), ale začínajú presadzovať aj globálnejšie riešenia. Americká knižnica Library of Congress napríklad nedávno začala financovať program s názvom Preserving Creative America, pomocou ktorého sa budú okrem iných digitálnych kúskov umenia uchovávať aj počítačové hry. Momentálne sa v oblasti uchovávania už angažujú štyri univerzity, medzi nimi napríklad Stanfordská univerzita a Texaská univerzita.

Pre tých, čo sa hodlajú uchovávaním starých hier reálne zaoberať, bola dokonca vytvorená špeciálna skupina Game Preservation SIG; jej stránky slúžia zároveň ako diskusné fórum a miesto zdrojov. Skupina sa snaží pravidelne organizovať okrúhle stoly na konferencii GDC. Netreba ignorovať ani nezávislé iniciatívy: už roky napríklad existuje úspešná snaha Software Preservation Society (www.softpres.org) zadokumentovať každý bajt originálnych médií pôvodných hier z Amigy. Tento softvér je potom archivovaný v špeciálnom formáte IPF (nejde o diskové súbory typu ADF), kde dátam nehrozí tzv. bit rot, teda znehodnocovanie magneticky uchovaných dát. Podobný projekt je aj Spectrum Tape Preservation.

Prečo sú staré hry dôležité?
Starší herný softvér nedokáže svojím grafickým či zvukovým vyhotovením konkurovať moderným hrám s filmovými sekvenciami, priestorovým zvukom a špičkovou 3D grafikou. Dokáže im však konkurovať spomienkovou hodnotou a často aj hrateľnosťou. Niečím vynikajúce staršie hry dokážu natoľko stimulovať chuť nostalgicky zameraných programátorov do tvorenia, že často vznikajú remake, prerobené verzie hier, ktoré sú buď lepšou kópiou týchto hier (prispôsobenou na moderné počítače a operačné systémy), alebo sú úplne novou hrou s podobnými princípmi a hrateľnosťou.

Azda najväčší „nález“ je fanúšikovské pokračovanie skvelej akčnej adventúry Exile s názvom The Nameless. Ide o remake postavený na modernej technológii s grafickými efektmi, skvelým zvukom, pôvodnou atmosférou a úplne novým jedinečným obsahom. V pôvodnom Exile sa hlavný hrdina stretol na cudzej planéte s prekážkami a nepriateľmi, ktorých musel prekonávať neraz značne netradičnými spôsobmi. The Nameless túto skvelú vlastnosť zachoval. Hru si čitatelia môžu stiahnuť z tejto linky; keďže na pôvodnej stránke autora je problém so sťahovaním súboru, oplatí sa ďalej stiahnuť si aj najnovšiu testovaciu aktualizáciu z tejto stránky a spúšťať ju namiesto pôvodného súboru exe. Remake bol dokončený len koncom minulého roku.

Za pozornosť stojí aj podarený flashový remake s názvom IK++; mnohí už akiste uhádli, že ide o prerobenie klasického International Karate +, ktoré zas bolo prerobením pôvodného International Karate. Túto skvelú hru možno hrať v obyčajnom internetovom prehliadači s nainštalovaným Flash pluginom, je možná aj hra dvoch hráčov súčasne na jednom počítači.

Ďalší vydarený remake je Montezuma's Revenge. Je to kópia rovnomennej klasickej hry s peknou 3D grafikou. Môžete si ju stiahnuť z tejto linky.

Na stránke classic-retro-games.com nájdete mnoho remakov obľúbených hier z 8- alebo 16-bitových počítačov. Medzi obzvlášť vydarené patria: Donkey Kong, Dizzy, Bruce Lee a Bombermaaan - Dynablaster - Bugbomber. Ďalšie sa dajú nájsť na stránkach RetroRemakes.com (napr. Rick Dangerous 2, Thrust 2002) a Remakes.org ( najmä vydarené Wings Of Fury, Ghostbusters, Panther, Spiky Harold, H.E.R.O.). Nakoniec na stránke MerseyRemakes.co.uk nájdete v archíve napr. nový Warhawk alebo Aztec Challenge.

Všetky spomenuté hry hry sú dostupné na stiahnutie zadarmo; za každým zo spomenutých remakov je pritom množstvo práce a kreativity nového autora. Staré hry do nového projektu prinášajú najmä inšpiráciu. Technicky vzaté, pokiaľ neberieme do úvahy odlišný obsah, remakom sa stáva aj každé oficiálne či neoficiálne pokračovanie akejkoľvek hry.

Zdroj: TS PCR

-->

Žiadne komentáre: